Zuid Afrika Camperreis #4 – Mapungubwe National Park

Potholes en Slaggate naar Mapungubwe

Vandaag een echte reisdag, van Marakele naar Mapungubwe National Park. Ruim over de 400 km, geschatte reistijd (zonder oponthoud) 6 uur naar de Main Gate van het park, en vandaar nog eens 35 km naar de camping. Om dat allemaal mogelijk te maken staan we weer op om half zes. Ditmaal hebben we ons goed voorbereid en na een uur zijn we daadwerkelijk op weg. Een toptijd.

De route naar Mapungubwe

De route gaat met een boog langs de grens met Botswana en buigt dan af naar het plaatsje Alldays, maar voor die tijd doen we snel boodschappen in Lephalale. Het landschap begint te veranderen, wordt steeds droger. De bomen en bosjes staan wat verder uit elkaar en het wordt wat meer savanne. De wegen waren tot nu toe prachtig maar dan worden we in de steek gelaten. Aan de weg wordt gewerkt en we mogen rijden over de “parallelweg”, zand met keien. Als we eenmaal weer verder mogen op de “weg” dan verandert deze zonder pardon in gatenkaas. Er zijn absoluut beter tijden geweest. De navigatie geeft aan maximum 60 km per uur. Hier en daar staat langs de weg zelfs nog een bord met 120 km per uur. Nu zijn er met een pick-up die dat ook proberen te halen maar onze camper trilt van ellende uit elkaar. Soms lijkt het iets beter, dan weer is het zand met keien wat is getransformeerd in een wasbord. Ha, daar is eindelijk een waarschuwing voor de gaten in de weg: Potholes en Slaggate. Kilometer na kilometer kunnen we 50 meter rijden en dan weer die gatenkaas waar je wel langzaam moet rijden. Tot overmaat van ramp gaat de benzinemeter inmiddels ook gestaag richting de nul. Van te voren hadden we bekeken dat we Alldays gemakkelijk zouden moeten kunnen halen. Airco uit om benzine te sparen en duimen maar.

Potholes en Slaggate
Main Gate Mapungubwe

Vlak voor Alldays wordt de weg eindelijk weer beter en met nog maar 1 streepje op de benzine meter halen we de pomp (pff, ze hadden nog zo gezegd: in iedere grote plaats tanken). Zoals aangeraden door de verhuur van de camper meteen ook maar even de olie, bandenspanning laten controleren en de voorruit schoonmaken. Goede fooi voor de pompbediende, hij ook weer blij. Dan snel weer verder naar de hoofdingang van het park Mapungubwe. We zitten hier vlak langs de grens met Botswana die gevormd wordt door de Limpopo rivier. Bij de ingang van het park weer de gebruikelijke formulieren invullen en daarna weer die 24 km terug over dezelfde weg. Het park is namelijk gesplitst in een westelijke en oostelijke helft, gescheiden door privaat grondgebied waar je niet overheen kan.

Park map
Slagboom voor Mazhou camping

Mazhou Camp Site

Helemaal buitenom terug naar de westelijk helft, dan nog weer een wasbord (soort weg) en de slagboom waar onze toegang wordt gecontroleerd. Over een wildrooster gaan we het park in, we zijn ruim negen uur onderweg geweest. Gelukkig worden we direct verwelkomt door allerlei soorten “herten” die hier veel minder schuw lijken te zijn dan elders. In en op de camping ook nog wat vervet aapjes en ook bavianen. “Beware of the baboons”. Je kan niets buiten laten liggen, alles wordt gerausd door apen. De vuilnisbakken zijn speciaal beveiligd en ook speciale sloten op de wasruimtes. Het lijkt mee te vallen. We hebben in ieder geval ons bord leeg kunnen eten zonder dat we worden lastig gevallen. Geen aap meer gezien. Mazhou is echt een mooie en gezellige camping met slechts tien plekken. Je moet dus echt maanden van te voren reserveren.
We gaan vroeg naar bed, het was een zware dag.

Een rondje door westelijk Mapungubwe

We besluiten het deze dag wat rustiger aan te doen, geen nieuwe records. Het is hier duidelijk warmer dan in Marakele en, hoewel nog wat fris, is het al warm genoeg om lekker buiten te ontbijten. We zitten net aan een heerlijke geroosterde boterham met pindakaas als er “gewoon” een mannetje en vrouwtje hert langs komen op de koffie. Nee, toch niet. Ze houden het bij alles wat ze verder op de grond kunnen vinden en schuifelen zo bij ons langs op een afstand van een meter of drie. Hoe mooi kan een dag beginnen…

Verkrijgbaar bij bol.com:

Tegen een uur of negen rijden we toch weer weg met ons hele hebben en huis (houden). Hoewel, in overleg met de buren is het niet onbeleefd om de stoel en tafel achter te laten zodat we vanavond weer op dezelfde plek kunnen staan. Daarvan weten we tenminste zeker dat we er met de hoge camper naar toe kunnen rijden, onder de hier en daar lage bomen door. Heel rustig rijden we richting de bird hide en overal rondom ons zien we wel weer impala’s en andere hert-achtige. Het is hier behoorlijke open, een soort vlakte met wat bosjes en bomen. Ineens zien we weer de enorme verschijningen van een paar giraffen. Drie stuks, nee, het zijn er wel zes. Van de grond eten is voor hen te min, dus proberen ze de boomtoppen te ontbladeren. Verder nog wel een enkele gnoe en wrattenzwijn. Ja, en overal van die groepjes met impala’s. Soms staan ze vlak bij de camper. Ik mag de moter uitzetten, het raam omlaag doen, de camera pakken. Op het moment dat ik de camera aanzet met een zachte klik kijken ze verschrikt op en gaan er vandoor. Slechte ervaringen?

Bird Hide
Impalas bij de bird hide

De bird hide is een soort omheinde binnenplaats waar je de auto uit mag en vanwaar je over een soort brug met manshoge schuttingen loopt naar een hut om de vogels te kunnen spotten. “Quiet Please”. Binnen zijn er luiken die je naar binnen kunt klappen waarna je een heerlijk brede vensterbank hebt om op te leunen. Je kijkt uit over een meertje met watervogels waaronder een aalscholver die zijn vleugels zit te drogen op een tak die uit het water steekt. Aan de overkant wat apen en impala’s en dat worden er steeds meer. Kennelijk komen zij rond het middag uur hier om te drinken en gek te doen. Af en toe schieten ze er vandoor en maken enorme bokkensprongen. Ha, het is bronsttijd. Het grotere mannetje begint weer onverstaanbaar te burlen en maakt dan weer avances naar een paar wijfjes. Die moeten daar allemaal nog helemaal niets van hebben en gaan er met grote sprongen vandoor. Prachtige show. Als we bijna weggaan, komt er nog een echtpaar binnen met enorme telelenzen. Behalve van het gevogelte buiten wordt er ook van een donkere binnenbovenhoek een foto gemaakt. Zit daar een nest of zo? Zij antwoord dat ze het ook niet weet en thuis wel zal zien op de monitor.

Deze Zuid Afrika reis is voor 1.550 euro p.p. geboekt bij TravelWorld:
www.travelworld.nl

Terug op de zandweg slaan we nu rechtsaf om bovenlangs de rivierzijde terug te rijden. Welnu, die rivier is eigenlijk nooit te zien. Als er al water zit in de rivier dan zien wij af en toe hooguit een zanderige oever. Wel met grote regelmaat herten tussen het struikgewas. Het is een heel smalle zandweg met af en toe behoorlijke geulen zodat ik met de camper goed met mikken boven op de richels te blijven rijden en niet in een van de geulen te zakken en de bevestiging van de plaat aann de onderzijde van de camper te testen. Een haast nog grotere uitdaging is het ontlopen van te laag hangende takken. We hadden nog zo beloofd met de airco-unit op het dak terug te komen. Heel langzaam slalommend en uit het raam hangend om te kijken of het daar boven wel goed gaat vervolgen wij onze weg, parallel aan de Limpopo rivier. Als ik op een gegeven moment stil sta om een inschatting te maken voor de volgende hindernis zie ik ineens op een meter of twintig naast ons onze eerste olifant. Groots schuifelt hij verder, kijkt ons nog even meewarig aan over de grootte van onze 4×4 (niet dus). Het maakt alle moeite van deze route voor ons meer dan goed.

Zebras
Aapjes

We rijden door naar de tented camp. Hier staan prachtige bungalows van hout met tentdoek. Ons is gezegd dat er een zwembad moet zijn tussen hut twee en drie. Er is inderdaad een zwembadje met ijskoud water. Kunnen we mooi even afkoelen.

Als ik aan het einde van de middag deze tekst zit in te tikken komt er zo waar weer een hertje langs. We zien nu dat ze de vers gevallen vruchtjes van de grond op eet. Ze komt zelfs vlakbij ons, bij de tafel, om te zien of wij ze daar niets hebben verstopt. Wat een ervaringen. We besluiten met een heerlijke barbecue (met behulp van het aanwezige vaste rooster) en dito glas wijn (of twee…).

Alle artikelen over de camperreis door Zuid Afrika:

Bekijk de exclusieve ReisDrift.Net Video op YouTube:

Gratis sponsor worden van deze website?