Amerika camperreis deel 7 – Autumn Gold in the Rockies

Zaterdag 20 september (vervolg)
De afstand van vandaag is gelukkig beperkt. We rijden eerst richting Denver maar lang voordat we daar zijn slaan we af naar het westen, richting de Rockies. Een prachtige kronkelende weg voert ons door een kloof omhoog de bergen in. Uiteindelijk komen we bij Estes Park, een uitgestrekt stadje op zo’n 2350 meter hoogte. Eerst maar weer even aangemeld bij de KOA camping, daarna met de camper naar het Visitor Center om te route voor morgen te bepalen, en dan lopen naar het centrum alwaar het Authum Gold festival is losgebarsten. Het is prachtig weer en de sfeer zit er helemaal in bij al die amerikanen en hun gezinnen: Beer, Brats and Bands. Inderdaad, bier, bratwurst en live muziek. We raken in gesprek met een man uit Kansas die hier in z’n uppie even weekend komt vieren. Als we na een aantal bier te veel op het prive leven van de man stuiten wordt het tijd weer wat verder te lopen. Met de aangename temperatuur van boven de twintig graden is het bijzonder goed toeven in Estes Park.

Proost! Autumn Gold Festival in Estes Park.

De KOA camping in Estes Park

Autumn Gold

Met de camper tot op 3713m hoogte!

Zondag 21 september
Vanwege de zondag hebben we vandaag de mogelijkheid van een ontbijt van de camping: pancakes met blueberries en siroop. Lekker vol beginnen we aan een ronde door Rocky Mountain National Park. Nu zien we pas echt wat Autumn Gold Festival betekent. In de zon worden de herfstkleuren van de loofbomen hier omgetoverd in lichtgevend goud! We rijden over het hoogste punt dat wij ooit met een auto, laat staan RV, hebben gereden: 3713 meter! Aan de andere kant van de pas dalen we af in de vallei van de Colorado River. Langs deze rivier zouden we “moose” moeten kunnen zien en we duiken ieder afslag en parkeerplaats in om met een kleine wandeling een kans te wagen. De “moose” blijken het boekje te goed te hebben gelezen dat ze hier vooral in de vroege morgen en ’s avonds rondlopen. Toch een hele mooie tocht. Op de terugweg, weer net buiten het park, is het ineens een drukte van belang en een chaos aan langzaamrijdende en parkerende auto’s, waarbij rangers nog een slechts deels geslaagde poging kunnen doen een en ander in goede banen te lijden. We zien tot twee keer toe een mannetjes elk met een roedel vrouwtjes. De tweede keer is het echt “raak”. Buiten het zicht van de elks kan ik achter een heuveltje wat dichterbij komen en de camera installeren op en dode stronk. Het mannetje is geducht aan het burlen, wat klink als het dicht doen van een piepende zware deur. Een van de vrouwtjes is daar kennelijk erg bevattelijk voor. Ze draait maar om het mannetje heen en warmt hem op met strelende bewegingen van haar kop. Dat laat het mannetje niet onberoerd en tot vier maal toe beklimt hij het vrouwtje. De overige vrouwtjes slaan het hele gebeuren vanaf veilige afstand gade. Als het mannetje weer wat in hun richting loopt zorgen ze er voor dat de tussenliggende afstand gelijk blijft. Als de show ten einde loopt komt er een ranger langs die de toegestroomde nieuwsgierigen tot grotere afstand maant. Mij best, de show is over en die hadden we voor geen Autumn Gold willen missen.

Maandag 22 september
Vanmorgen extra vroeg op in een poging vechtende mannetjes elks te vinden. Het vroege opstaan gaat een beetje in de mist omdat het regent. Als het om half acht droog is vertrekken we alsnog, over de 36 weer het Rocky Mountain National Park in. We zien overal elks lopen tussen de bomen, maar pas een paar bochten verder vinden we een goede pullout voor de camper. De elks wisten dat we hier heen gingen, dus die zijn inmiddels over de rotsen de vlakte op gekomen waar we pal voor staan. Het gaat weer om 1 mannetje en een stuk of 5 vrouwtjes en wat kleintjes. En dat mannetje wil zo graaaaag. Al burlend (nl) en bugling (en) zoekt hij met een hoop kabal toenadering, maar de vrouwtjes zijn blijkbaar nog niet zover, ze blijven allemaal op gepaste afstand. De grazende vrouwtjes verplaatsen zich dus zodra het mannetje te veel in de buurt komt. Erg vermakelijk. Het circus is inmiddels ook doorgedrongen tot talloze andere voorbijgangers, zodat het weer een chaos is van geparkeerde auto’s en mensen die al dan niet gewapend met enorme telelenzen alles van de elks in beeld proberen te krijgen. Even spotten we in de verte nog een andere mannetjes elk, maar kijkend naar “ons” mannetje met zijn enorme gewei houdt hij het kennelijk al snel voor gezien. Helaas, geen spannend gevecht.

Autumn Gold

Nu zien we overal de elks (wapiti herten)

Tja, duidelijk. Bronsttijd...

We besluiten nog een mooie afscheidsronde te maken door de Rockies en programmeren de GPS op Bear Lake. Dat gaat dit keer niet jofel met de navigatie. In plaats van vlak voor de uitgang bij het park rechtsaf te slaan maken we een flinke omweg en lopen hopeloos vast op YMCA terrein. We moeten helemaal terug het park weer in. Op deze route is al snel aangegeven dat er bovenaan geen parkeerplaatsen meer zijn. In plaats daarvan zijn er shuttle bussen. Omdat wij eigenlijk alleen maar van de route willen genieten rijden we toch door en moeten we bovenaan dus weer omkeren en gewoon terugrijden. Maar alleen die route is al zo de moeite waard. Wat een schitterende herfstkleuren worden hier weer op ons afgevuurd. Het Autumn Gold hangt hier zo maar aan de bomen en zorgt voor hele gouden berghellingen verlicht door de zon die tusen de regenwolken door toch maar weer deze ruimte weet te vinden. En goed oplettend zien we zoveel elks lopen. Op het laatst zelfs tussen de huizen op een kennelijk heerlijk grasveldje.
We eten in een goed hunters restaurant. Op het menu staat Elk. Moet toch weten hoe dat proeft en dat is best lekker. Na nog een bui verschijnt de zon nog eenmaal om ons vaarwel te heten in de laatste zonsondergang die wij hier in de Rocky Mountains (voorlopig?) zullen meemaken.

Morgen moeten we in Denver de camper inleveren, slapen nog één nachtje in een hotel en vliegen dan terug naar Nederland. De koffers zullen veel minder zwaar zijn dan het gewicht van de fantastische herinneringen die we mee terug zullen nemen…

Alle afleveringen van de camperreis van San Francisco naar Denver
Amerika camperreis deel 7 – Rocky Mountains, Estes Park

Deze Amerika reis is op maat gemaakt door TravelWorld:

www.travelworld.nl

Gratis sponsor worden van deze website?